tirsdag 6. desember 2011

Yoghurtmåltid med lite sukker

Du trenger:
En skål
En kniv

Ingredienser:
1 ts honning (BARE FOR BARN OVER 2ÅR)
4 ss naturellyoghurt
1 ts syltetøynoen druer

Fremgangsmåte:
Ha naturellyoghurten i en skål, legg over noen druer, en ss syltetøy og en ts honning.
VIPS, et sunt, godt og billig alternativ til frokost, lunsj eller kveldsmat.

Tips:
Jeg sender dette ofte med i barnehagen, da bruker jeg de koppene som er beregnet på å ha morsmelk i, de har skrulokk, tåler frysing, oppvaskmaskin og kan brukes i årevis.
Man kan variere hvilket syltetøy man bruker.
Jeg bruker hjemrørt solbær på bildet, da vet jeg hvor lite sukker som er i.
Man kan kjøpe frossne blåbær på butikken (500 g, ca 20 kroner) og røre syltetøy selv.

Honningen skal ikka barna ha før de er 2 år.
Dette skyldes en bakterie (Clostridium botulinum), som ikke brytes ned i magesekken til små barn og kan forårsake spedbarnsbotulisme.
Det står på honningen at 1 år er grensen, men flere kilder sier at noen barn enda ikke ved fylte 12 mnd har nok magesyre til å bryte ned denne bakterien.
For å være på den sikre siden skriver jeg 2 år her.
Dette enkle og sunne måltidet kan varieres, man kan ha flere frukter og annet oppi, havregryn og annen musliblanding, rosiner og tørkede frukter.
Barn tåler sukker godt fett godt, men i dagens kost blir det ofte for mye av det kunstige eller tilsatte sukret. Det er absolutt best å la barna får sukker fra naturen selv, fruktsukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar