onsdag 7. mars 2012

Verdens beste hjemmelagde brød!

Ingredienser
1 pakke grov melblanding
Linfrø
Sesamfrø
Solsikkefrø
Gresskarfrø
Havregryn
2-3 SS malt
2 pakker ferskgjær
1 dl olivenolje
(Litt salt)
5 dl vann varmt/lunket vann.

Litt ekstra mel til ut-knaing på benken, eller om deigen blir for klissete og trenger mer mel.
Du trenger:
Stor bolle
Stor tresleiv
En brødpose
Et lite kjøkkenhåndkle
2 brødformer

(Evt. kjøkkenmaskin)

Slik gjør du:
Bland melet, frøene, havregrynene, olivenolje og malt i en bolle. Varm vannet til ca 38 grader og rør ut ferskgjæret. Tøm så gjærvannet i bollen og elt til det blir god deig. Når deigen kjennes god ut, legg den i en bolle og hev på lunt sted i ca 30-40 minutter. Skjær opp en plastpose til en firkant og legg over deigen. Legg så et kjøkkenhåndkle oppå der.

Ta deigen ut av bollen og del den i to. Rull sammen i to pølser og legg i hver sin brødform. La brødene etterheve i ca 20 minutter.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 30-40 minutter, avhengig av størrelsen på brødene.
Server varmt, nystekt brød med smør og jordbærsyltetøy til barnet ditt - det kommer garantert til å falle i smak!

Når brødet er avkjølt, kan du fryse det.

Tips:
Man kan også lage rundstykker av denne deigen.

Jeg har prøvd forskjellige grovmelblandinger, men det er den blandingen på bildet som gir best brød. En skikkelig god deig er heller litt seig/klissete enn tørr! Man kan selvsagt bruke tørrgjær, men det blir mye bedre med fersk.
Dersom barnet er under 1 år, dropper man saltet. Jeg bruker å ta en dæsj av de forskjellige frøene, men bruker bestandig hele melposen.

Malt inneholder massevis av B-vitaminer. Dette bruker jeg i stedet for honning eller sirup.

Kjøpebrød er oftere seigere i konsistensen og vanskeligere "å tygge" uten ett sett med tannebisser! Det geniale med hjemmelaget brød er at det er mer "smuldrete" i konsistens og løser seg raskere opp av en runde med gommene. I tillegg inneholder ikke hjemmelaget brød kunstige stoffer, som ofte betyr at brødene holder seg unaturlig lenge. Mange kjøpbrød og brødvarer inneholder parabener!

Og til slutt - hjemme hos oss lager vi brød en gang i uka. Av og til lager jeg to deiger og det betyr at vi kan legge fire brød i fryseren! Genialt!

9 kommentarer:

  1. Hei! Fin blogg! Er selv veldig opptatt av å lage hjemmelaget mat til min 11 mnd datter. Kan føle noen ganger at eg lager mye det samme, så supert med inspirasjon :-)

    Eg baker også alt brød vi spiser selv. Men er opptatt av å bløtlegge alt korn minimum 7t (gjerne 12t) i litt sitron. Dette gjør eg for å bryte ned fytinsyren og enzymsperren. Surt miljø (eddikk, sitron) bryter ned gluten. Dette gjør at grøt og brød blir lettere fordøyelig og mineralene er lettere tilgjengelig for oss :-)

    Mvh Else

    SvarSlett
  2. Veldig interessant, takk for tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  3. Min seks måneder gamle sønn elsket dette brødet! Han ville helst ha det uten pålegg, men vi skal prøve å lure i ham litt pålegg også. Bit etter bit gikk ned på høykant, med gode slurker vann mellom. Det var litt slit å finhakke gresskarfrø og solsikkefrø (han har ikke tenner ennå), men det var verdt det! Takk for oppskrift! hilsen Kirsten Resaland

    SvarSlett
  4. Hei Kirsten, så utrolig kjekt å høre:) Kanskje ett tips kan være å hakke frøene i foodprosessor eller stavmikser? (Viss du har en med "lokk" på?)

    Om en stund snur det seg når det gjelder pålegg - da vil de gjerne helst ha pålegget, hehe! :) Fint intro-pålegg for oss har vært leverpostei, tynt lag med hjemmelaget syltetøy, bare litt meierismør, finhakket laksepålegg og prim (når de blir nærmere året).

    SvarSlett
  5. Hei, og takk for fin blogg! Jeg lagde dette brødet i dag, og det smaker absolutt godt. Det eneste er at brødet ramler litt fra hverandre. Er det noe jeg har gjort feil eller kunne gjort annerledes?

    SvarSlett
  6. Heisann og takk for trivelig tilbakemelding:-) Da ville jeg prøvd litt mer maltekstrakt og litt mer olje. Deigen skal helst være "seig" når du baker ut :-)
    Hjelper det?

    SvarSlett
  7. Takk for det! Jeg skal prøve det og gi tilbakemelding:)

    SvarSlett
  8. hei på deg, dette brødet så fristende ut, men hvor mye skal det av de andre meltypene.
    Hilsen Monica

    SvarSlett
  9. Hei! Bruker du kornene hele?

    SvarSlett