mandag 28. mai 2012

Norsk matrevolusjon og mørbradgryte.

Mørbrad til babyen?!
Da vi solgte huset, bestemte vi oss for å feire med et godt, gammeldags biffmåltid hjemme. Det er jo ikke ofte man kjøper seg biff, selv om jeg som oftest kjøper rent kjøtt hos slakteren (i stedet for ferdiglaget kjøttkaker, pølser, nuggets og ferdigkvernet kjøttdeig tilsatt vann og salt.) Selvsagt skulle også Halvor få delta i feiringen!

Jeg gikk til min lokale slakter, og ba om å få to mørbradbiffer til voksen og en "babybiff". Så langt, så bra. Hun så på meg med spørsmålstegn i øynene. 

- Hvor stor skal den være?, spurte hun nølende. 
- Til en ettåring, sa jeg, den skal kokes og grovmoses med stavmikser, fortsatte jeg.
Da svarte hun, ikke helt sikker på om jeg spøkte:
- Mørbrad til babyen altså? Er ikke det litt råflott da?!

Hvorfor skal ikke babyen han bra mat, på lik linje med oss voksne? Har samfunnet blitt sånn at man skal tilby disse nurkene våre ett mikrooppvarmet glass, fordi de ikke fortjener såkalt "råflott" mat?

Da jeg fikk dette svaret, ble jeg temmelig sjokkert. Først visste jeg ikke hva jeg skulle si, jeg syns jo ikke at jeg trenger å forsvare at jeg vil lage god mat til babyen min.

-Klart det ikke er råflott, han fortjener jo kun det beste, syns du han er bortskjemt altså?, spurte jeg. 

Da ble hun flau og begynte å unnskylde seg.

Tommelfingeregelen er at man skal velge AKKURAT de samme gode ingrediensene til babyen, som man velger til seg selv. Neste gang du står i butikken med glassmat i hånda, så spør deg disse spørsmålene:

Vil jeg spise ferdigmat hver eneste dag?
Vil jeg spise frossenpizza hver eneste dag?
Vil jeg spise ferdigmiddag fra mikroen hver eneste dag?

Om svaret er nei på disse, så tenk at det samme gjelder for babyen også.
 
Derfor; ikke føl at noe er for råflott til babyen/barnet ditt. Det er nettopp de beste, ferske og rene ingrediensene som gir babyen/barnet de næringsstoffene og smakene du vil at de skal ha - helt uten tilsetningsstoffer. La oss sammen unngå denne søppelmatepidemien!

Oppskriften på mørdbradgryten finner forresten her.

Norsk matrevolusjon

Ernæringsekspert, lærer, kokebokforfatter og hjemmelaget barnemat-entusiast, Margit Vea, skrev den 24. april 2012 en kronikk i Aftenposten med tittelen " Vi trenger en matrevolusjon." I kronikken skriver Margit:
"Alle barn skal ha rett til god mat som gir dem god helse og spennende smaksopplevelser. Burde dette vært en paragraf i FNs barnekonvensjon? Maten mange ser på som  barnevennlig, er ofte den verste. Farseprodukter og pålegg fulle av unødige e-stoffer (fargestoffer, aromastoffer og smaksforsterkere), dårlig fett, sukker osv. Det være seg pølser, kyllingnuggets, nudler, taco, enkelte leverposteier, posemat, søt drikke, brus … Listen er dessverre lang som et vondt år."
Du kan lese hele kronikken her.

I etterkant av denne kronikken har Margit Vea og Jeanette Jacobsen oppretta ei side på facebook, som har som mål å forme "bevegelsen" Norsk matrevolusjon. Norsk matrevolusjon er ment som et forum for alle som er opptatt av levende, sunn, hjemmelaget og næringsrik mat. I flere tiår har næringsmiddelindustrien fått påvirke vanlige nordmenn med sin propaganda (bla. reklame) om hvor vanskelig og tidskrevende det er å lage maten selv.

Heldigvis finnes det krefter som jobber mot tendensen av mer og mer ferdigmat av ymse varianter på det norske middagsbordet. Jeg er selv opptatt av hvordan vi kan spre og dele våre gode oppskrifter og matglede. Med vårt engasjement på bloggen ønsker jeg og Kristine å vise hvor raskt og lett det egentlig er å lage mat fra grunnen av. I tillegg er det sunnest, smaker best og man får kvalitetstid med familien.




Jeg har lenge vært fan av og støttet Margits arbeid - hun har vært en inspirasjon for meg og mitt engasjement i babymatlagingen.

Jeg slenger med derfor meg norsk matrevolusjon, og oppfordrer alle andre til å engasjere seg også! Delta i revolusjonen du også - meld deg på her.

Margit Vea skrev for øvrig ett innlegg om bloggen vår på sin egen blogg. Se hva hun skrev om oss her

Hvorfor bør vi unngå industrialisert ferdigmat? Vi har laget en liste på bloggen vår. Har du flere gode grunner som vi har glemt, legg gjerne igjen en kommentar på innlegget.
 


6 kommentarer:

  1. jeg syns det er en selfølge å lage all mat til barna,men like viktig som det, er å bruke økologiske råvarer!!!Det er også uforstålig at man begynner å stappe gotter og brus i barna allerede ved 1års alderen. stakkars barn. Fylt med all mulig ekle tilsetningstoffer og.

    SvarSlett
  2. nering er jo ikke bare det barna putter i munnen. hva er det de ser på tv. bilder i hurtige blink,og ikke mins alt det fordummende som blir sendt til barn ,laget av voksne som ikke har respekt forbarn.i englan er det gjort en stor undersøkelse som konkluderer med at å se på tv,kan vere direkte skadelig for barn under 3 år. Så kan man jo stille seg spørsmålet,hvorfor skal de se på tv når de er så små. Næring er mange ting og det er lett å glemme at barn er følsomme uten så mye filter som vi voksne har. Flott at dere tar opp hjemmelaget mat!! Men økologisk JA???

    SvarSlett
  3. Gikk fort dette ,mange skrivefeil :)beklager

    SvarSlett
  4. Fine innspill, jeg er helt enig med deg :-)

    Og ikke noe problemer med skrivefeil, det bruker å gå fort i svingene med meg også :-)

    SvarSlett
  5. Barna må kunne få litt godt også. man trenger ikke være helt nazi, slik dere fremstår her.
    Og mørbrad er vel unødvendig når det likevel skal moses og man får de samme næringsstoffene med billigere kjøttstykker. Bankekjøtt, f.eks.
    Dessuten er ikke økologisk mat hverken sunnere, mer miljøvennlig eller mer arealeffektivt.

    SvarSlett
    Svar
    1. mulig det ikke er sunnere når det gjelder næring,men det er da en kjent sak at man finner rester av sprøytemidler i komersiell dyrket mat!!Og hallo,vilken planet kommer du fra som påstår at økologisk mat ikke er mere millijøvennlig???? B.
      (barna må få litt godt og,ja men hva er godt??? er godt bare det man kjøper i butikker fylt av tilsetningstoffer ,sukker ,farge??? hva med frukt,roiner mandler,osv.???)

      Slett