mandag 4. juni 2012

Torsdagsmiddag av det som var i kjøleskapet!

Du trenger:
Stavmikser
Kasserolle
Kniv


Ingredienser:

Skinke/kyllingfilèt
Paprika
Løk
Tomat
Philadelphiaost
Fullkornspasta
(fløte)

Jeg brukte en halv søtpaprika, en hel løk, 4 tomater, 2 ss ost, pastamengde etter ønske og antall personer.

Det kan være greit å ha mindre løk og mer pasta for de minste barna.


Fremgangsmåte:

Kok pastaen mens du kutter grønnsaker. Når pastaen er kokt, heller du av vannet og tilsetter 2 spiseskjeer philadelphia.
Dette varmer du på middels varme. Dersom du vil ha mer flytende konsistens tilsetter du fløte i tillegg.

Hell i skinke/kyllingfilèt, paprika og løk.
Kok i 5 minutter.
Stavmix det som barnet skal ha, etter hvilken konsistens barnets alder trenger, og etter hva det liker.
Tomatene serverte jeg rå vedsiden av.

Når du har tatt av det barnet skal ha, kan du krydre med salt og pepper. Server gjerne med brød/hvitløksbrød og en frisk ruccolasalat.

Tips:
Denne retten har uante muligheter - man kan bruke, pølser, skinke, kyllingfilèt, rødt kjøtt, viltkjøtt og svin. Man kan også krydre med urter og annet krydder med hensyn til barnets smak og alder. Jeg liker godt Philadelphia-ost, men også andre naturelloster som snøfrisk eller butikkens eget merke egner seg til denne retten.

Retten er god med gullerøtter (krever lengre koketid). Mais, squash og sopp har jeg tidligere brukt ,og det har falt i smak. Man kan variere om man vil ha den "sausete" eller "fast" ved å ha i ulike mender fløte og ost. Man kan også ha i revet ost med mer smak. Denne retten er svært god med en boks hakkede tomater og basilikum, og man kan også koke tomater selv. 

Retten er sunnere med fullkornspasta. Jeg gav mine sønner denne middagen fra de var 7 og 8 mnd. Man må kanskje ta individuelle hensyn til eventuelle allergier i familien, da retten inneholder både kumelk og løk. Det er viktig at man selv tar noen vurderinger på når ma ønsker å introdusere slike matvarer. Jeg har svært god erfaring med å introdusere mat mens barnet fortsatt ammer, da vet jeg at kroppen har mer motstandsstyre mot eventuelle reaksjoner.

Mine to gutter er Jonathan på 2 år og William på 1 år. De fikk en barnekniv, en bit agurk, en bit paprika, og en halv løk hver når vi lagde denne retten i dag, så kuttet vi og lagde mat sammen! Jonathan spiser ofte bedre, og gleder seg mer til middag når han har laget den selv! Han er av den sterke oppfatning at han er litt flinkere enn meg til å kutte :-)

Det er jeg veldig glad for, blir nok mye hjelp på kjøkkenet framover!

2 kommentarer:

  1. Hei

    Har dere hørt om baby-led weaning - ideen om at barn ikke får mat i purert form, men får normal mat fra de begynner å spise, og spiser hele tiden maten for egen hand? Vi gjorde dette med vår datter fra hun var 6 mnd. Hun har spist det samme til middag som oss siden da, og nå når hun er 16 mnd spiser hun med gaffel selv. Vi reduserte på saltet i maten vår (sunt for alle) og i begynnelsen fikk hun heller store stykker mat som hun klarte å holde selv.

    Jeg er helt enig i at maten barna spiser skal være mest mulig naturlig og ordentlig mat. Vi har kanskje rett og slett tatt det et stykke videre enn det med å la være å gi henne purert mat.

    Veldig bra det du sier om kuttehjelp, skal innføre det her i huset så snart som mulig :)

    Mer informasjon om baby-led weaning finner du blant annet her: https://www.facebook.com/BLWNorge
    og litt om det på bloggen min:
    http://fjepp.blogspot.no/search/label/baby-led%20weaning

    Kjempebra at dere skriver om viktigheten av ordentlig mat for barn!

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Takk for tilbakemelding :-) Jepp, jeg har lest om baby-led weaning. Jeg har tildels gjort dette med vår baby, men da han er prematur har han vært litt "sensitiv" for klumper. Da han passerte året, sluttet vi helt å mose maten og nå spiser han samme som oss. Går veldig fint, og nå pusler (roter han) med skje!
    :-)

    SvarSlett