søndag 19. august 2012

Mattips til bursdagsfeiring!

Hipp hurra for bursdagsbarna!!

De søte små herlige ungene våre skal feire dagen sin med besøk, pakker, sang og lek! Vi vil gi dem de beste minnene og en koselig feiring. Noen feirer sine alle første år hjemme med mamma og pappa, andre inviterer nærmeste familie, noen inviterer naboer og venner i barselgruppa, mens noen har allerede fått barnehagevenner og andre inviterer alle sammen!!

Vi har vært kjempeheldige med været den 19. juni de 3 siste årene, og har derfor feiret bursdagene ute. Jonathan som nå er 3 år (nesten voksen) har feiret alle sine 3 bursdager med alle sine gode venner, som i tillegg er mine venninners barn. Vi bruker også å be nabobarn på samme alder, samt de vi kjenner best fra barselgruppa.

Vi har funnet ut at den beste tiden for feiring er på helg, i hverdagen er det hektisk og barna er ofte slitne etter barnehagen. I helgene har man flere timer å ta av, og barna kan komme tidligere på dagen.

Vi har skrevet i innbydelsen at vi har "åpent hus" fra klokken 13 til 17 og at det bare er å komme når det sulle passe best. Vi er heldige som har inngjerdet eiendom med plen, og har derfor hatt traktorer, sandkasse, baller og gravemaskin tilgjengelig. Barna kan bli fort uenige når det er trangt, det er derfor lurt å lage seg stor boltreplass. Hvis man skal feire inne kan det være greit å gjemme noen leker og sette unna stoler og bord, slik at gulvet gir plass til flere typer lek samtidig.

Jeg har flere ganger selv kommet i selskap med barna, både på hverdager etter barnehagen og på helg, hvor det kun har vært servert kaker, boller, gele og is...... dDet er ikke kjekt, hverken for stor eller liten.

Noen selskaper må man kjøre ett stykke for å komme frem. Da har kanskje ikke alle rukket å spise middag enda, og noen skal får problemer med kveldsmaten siden barna er fullproppet av kaker og is. Vi har derfor funnet ut at vi skal servere god og sunn mat til våre bursdagsgjester, og vi har prøvd flere retter. Mest vellykket er fruktfatet med oppskåret frukt. I tillegg er smoothie en sikker vinner!!

Det kan være greit å sette fruktfatet på spisebordet, slik at mor og far henter frukten, da slipper du halvspiste melonbiter og jordbær på alle stoler og skap. Samtidig er dette kjekt, slik at små barn med allergier ikke forsyner seg selv av ting de ikke tåler.

Vi har også hatt smurte baguetter, tortillawraps med laks og seterrømme, og grove vafler. Barna spiser samme mengde av dette som de ellers ville spist av kaker og gele.

Fullkornspasta i en skål sammen med mais og oliven er lettvindt og godt for de minste. Jeg har servert hjemmebakt brød med leverpostei - og tro det eller ei - så er dette en favoritt. Ingenting i veien for å sette noen fine lys i brødskiva om man vil det :)

I skåler bruker vi å servere tørket frukt og rosiner, mens noen av de minste barna har knasket cornflakes.

Så har vi alltid hatt ei kake, noen amerikanske cookies og litt muffins, men det er alltid rester av dette.....

Neste år skal vi ha grove pannekaker med diverse "fyll". I tillegg skal jeg lage et lite utvalg av syltetøy, bacon, sjokoladesaus, blåbær og andre ferske bær, slik at barna kan få velge hva de vil ha på pannekaka selv.

Jeg kommer selvsagt til å servere smoothie og frukt neste år også. Vi har flere egnede oppskrifter i tidligere innlegg på bloggen. Man kan også bruke smoothieoppskriften og fryse ned i små beger og lage egen, sunn is!

Barn som spiser god mat, er ofte i bedre humør, har mer energi og leker derfor bedre :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar