mandag 6. mai 2013

Snart 31 000 treff siden vi startet med blogginga!

Rekord!
Da har vi snart passert 31 000 treff siden vi startet å blogge, det er ikke verst! 

Bloggen ligger på ca 100-200 treff hver dag, og det er selv om vi ikke legger ut innlegg så ofte. Det er tydelig at mange er opptatt av å lage god, sunn og enkel barnemat til sine små. (Eller til seg sjøl da, de fleste oppskriftene passer jo for alle alderstrinn!).


Gleden av å lage eget smørbrød og sitte i stol med skinn!

Jeg blogger jo bare på "hobbybasis", men bloggen beskriver den visjonen eller levemåten jeg står for; det er på en måte en livstil. Å vite at jeg legger ned denne "innsatsen" med hjemmelaget mat (selv om den faktisk ikke er så stor som man skulle tro) gir meg en "lett-tjent" tilfredshet. Som mor sitter jeg ofte på kveldene med evindelig dårlig samvittighet for alt jeg "burde ditt og burde datt". 

- Derfor er jeg glad jeg slipper å bekymre meg for hva Halvor og resten av familien spiser:-)

Å være sunn handler for øvrig ikke om å være avholdende for snop og godterier. Jeg koser meg ofte med hjemmelaget popkorn om kveldene - en type snacks også Halvor liker godt (Trenger bare ikke så mye salt til de små). Det er ikke disse små utskeielsene (som seterrømmen i sausen, grillpølse en gang i jubelåret, eller meierismøret på popkornet) som avgjør om du er sunn eller ikke - det er det daglige, generelle kostholdet ditt. 

Du trenger heller ikke å være treningsnarkoman, bare du får litt daglig bevegelse (ta husvasken, gå i trappene, gå til butikken, gå tur med hunden, hente posten, bære ved).


Sunn mat er energi!

Årets første bål!
God, enkel, variert og hjemmelaget mat er næringsrik. Den gir deg hele fargeskalaen i næringsstoffdiagrammet! Matlaging er også sosialt, noe å dele med en, to, tre eller mange! 

Men kanskje viktigst: Du får så mye mer energi av å spise den maten. Og mer farger i kinna, faktisk. Og finere hud og hår..


Gjør derfor matlaging til noe lystbetont. Skap matglede - en familieaktivitet! Spis ute, gå på tur! 

Ufarliggjør ingrediensene for barna, de syns det er megaspennende å "hjelpe til" og "luresmake" på ingredienser som raspet gulrot, bønner og andre grønnsaker. Ofte, når de ikke er så glade i tilberedte grønnsaker, så er det jo bra at de spiser/smaker på under kokkeleringen. Det kan skape mestringsfølelse og samarbeid. Det er trivelig å lage og så kjekt å spise etterpå!


Nyter våren!
Min mann og jeg bygger oss for øvrig hus og der har jeg hatt gleden av å tegne drømmekjøkkenet. Tror jeg må ta et blogginnlegg om kjøkkenet vårt senere - for det blir fint :-)

Ha en fin kveld!



1 kommentar:

  1. Tusen takk for kjempe fin blogg med masse supre oppskrifter :) Godt å høre at så mange er opptatt av skikkelig mat!!
    Ha en god uke - Hilsen Silje

    SvarSlett